Kampanjefilmen «Verre er det ikke» ble torsdag kveld kåret til vinner av European Excellence Awards 2017, i kategorien Storytelling. Kåringen er ansett som kommunikasjonsbransjens europamesterskap og prisutdelingen foregikk i Hamburg. Bak kampanjen står Tryg Forsikring, Trygg Trafikk og kommunikasjonsbyrået Nucleus.

— Vi i Tryg Forsikring er sammen med våre samarbeidspartnere stolte over å gå til topps og vinne en slik prestisjepris. Det er et synlig bevis for at idéene og gjennomføringen av kampanjen har vært god, og ikke minst at filmenes budskap nådde publikum, sier Roy Gunnar Blommedal, senior marketingkonsulent i Tryg Forsikring.

Frontet av SKAM-William
Kampanjen bestod av fire forskjellige Facebook-filmer á 20 sekunder, alle i svart-hvitt og produsert for å fungere på mobiler avspilt uten lyd. Bjørn Sundquist, Markus Bailey, Janne Formoe og Thomas Hayes (SKAM-William) frontet de fire videoene.

Kampanjen ble en organisk suksess på Facebook med særlig stort engasjement blant unge. Filmene nådde halvannen million mennesker og er vist over 700.000 ganger. I tillegg resulterte ulike PR-aktiviteter i nær 100 presseoppslag.

— Dette er kjempestort og vanvittig morsomt. Å vinne European Excellence Awards i denne kategorien viser at det er de gode idéene som teller mest, fremfor størrelsen på budsjettet. Vi er stolte over at et trafikksikkerhetsbudskap om å bruke sykkelhjelm når opp i en slik prestisjekonkurranse, og at vi har klart å nå ut til et ungdommelig publikum med engasjerende kommunikasjon, sier kommunikasjonssjef Ann-Katrin Årøen i Trygg Trafikk.

Målsettingen bak kampanjen var å øke bevisstheten rundt viktigheten av å bruke sykkelhjelm. Målgruppen var først og fremst den voksne hverdagssyklisten. Tall viser at to av tre nordmenn sykler, at 75 prosent av alle syklister er bevisste på viktigheten av å bruke hjelm, men kun 50 prosent bruker hjelm regelmessig. Man anslår at 4500 syklister skader seg årlig