Vinterferien står for døren og erfaringsmessig vil tusenvis legge til fjells. De aller fleste med bil, resten med tog eller buss. Været skifter fort i høyden, og skulle det bli uvær kan det være greit å vite reglene for kolonnekjøring.

– Det er jo aldri trivelig å havne i bilkø mens snøfokket står utenfor, men kolonnekjøring iverksettes først og fremst av sikkerhetshensyn. Det er begrenset hvor mange som får være med, da det ikke skal være flere personer i en kolonne enn redningsmannskaper har kapasitet til å redde ut, sier Espen Opedal, direktør i Tryg Forsikring.

Drivstoff, mat og klær

Det er viktig å ta noen forholdsregler hvis du vet at du kan havne i kø for kolonnekjøring. Ha godt med mat og varme klær liggende i bilen, ha nok drivstoff og sørg for at bilen er godt skodd for vinterføre. Brøytemannskapet kan avvise trafikanter de tror kan få problemer.

– Været på fjellet kan gå fra sol til snødrev på få minutter. Blir det kolonnekjøring må man være forberedt på ventetid før man kommer med, det kan ta flere timer i verste fall. Har man aldri opplevd kolonnekjøring før, kan det lønne seg å sette seg inn i reglene. Det kan oppleves stressende å kjøre kolonnekjøring for første gang, sier Opedal.

Nødblink og kald luft

En av de viktigste oppgavene for deg som sjåfør i kolonne er å sørge for å se og bli sett, samt at du følger trafikken i det tempoet brøytebilen setter opp. Det betyr å kjøre med nødblink på og ha kaldluft på frontvinduet for å unngå at snø blir til is og kladder til vindusviskerne.

– Spesielt når det er snøfokk og minusgrader er det viktig å ha kaldluft mot frontruta. Med varmluft kan snø bli til is som igjen kan kladde til både frontruta og vindusviskerne. Å kjøre kolonne i uvær på fjellet vinterstid er slett ikke ufarlig. Skulle det bli stans i kolonnen må du IKKE gå ut av bilen. Det har hendt at folk har blitt påkjørt i kolonnekjøring, sier Opedal.

Det vil alltid være en brøyte- eller ledebil foran og bak kolonnen, og disse er i kontakt med hverandre. Kjører du deg fast, bli sittende i bilen. Brøytemannskapet vet at du er der.

Slik kjører du kolonnekjøring:

Før du drar:
* Sørg for å ha nok drivstoff. Det er ikke bensin- eller ladestasjoner på kolonnestrekningene
* Skaff deg oversikt over mulige omkjøringsveger
* Innhent informasjon om veg- og værforhold
* Ta med varme klær og vinterfottøy
* Ta med mat og drikke
* Ta med lykt, slepetau, snøskrape og en spade
* Sørg for at kjøretøyet er i teknisk god stand og er utstyrt med vinterdekk (M&S).
* Det er påbudt med kjettinger for kjøretøy over 3,5 tonn

Før kolonnekjøringen:
* Kle deg varmt, kjøl ned kupeen for å unngå ising på frontruta
* Har du varmetråder i frontruta så slå de av
* Ha lykt, slepetau, snøskrape og gjerne en snøspade lett tilgjengelig i bilen

Under kolonnekjøringen:
* Bruk tåkelys og nødblink
* Hold jevn fart
* Følg kolonnen, ikke kjør ut eller prøv å snu i kolonnen
* La luftanlegget gå med kald luft på frontruten
* Hold øyekontakt med bilen foran, ikke bruk mobiltelefonen under kolonnekjøring

Strekninger med kolonnekjøring:

Sør-Norge:
* Hovden – Haukeli (Riksvei 9)
* Haukelifjell (E134)
* Hemsedalsfjellet (Riksvei 52)
* Hardangervidda (Riksvei 7)
* Hol – Aurland (Fylkesvei 50)
* Vikafjellet (Riksvei 13)
* Strynefjellet (Riksvei 15)
* Filefjell (E16)
* Dovrefjell (E6)

Nord-Norge:
* Saltfjellet (E6)
* Tosenfjellet (Fylkesvei 76)
* Beiarfjellet (Fylkesvei 813)
* Graddis (Riksvei 77)
* Bjørnefjell (E10)
* Kvænangsfjellet (E6)
* Gratangsfjellet (E6)
* Sennalandet (E6)
* Hatter (E6)
* Hønsa – Honningsvåg – Skarsvåg (E69)
* Bekkarfjord – Hopseidet (Fylkesvei 888)
* Snefjord – Havøysund (Fylkesvei 889)
* Kongsfjordfjellet (Fylkesvei 890)
* Båtsfjordfjellet (Fylkesvei 891)
* Ifjordfjellet (Fylkesvei 98)